Ciclul de 3 ani in acelasi mediu

Ciclul de 3 ani este un element esential in educatia Montessori. Copiii intre 3-6 ani stau in aceeasi clasa cu acelasi educator, cu aceeasi colegi si, ca rezultat, au la dispozitie mediul necesar pentru a construi o comunitate solida si legata. Ei avanseaza prin stadiile de dezvoltare experimentand diverse roluri, responsabilitati si lectii de viata si, in acest fel, nevoile de dezvoltare emotionala, sociala si intelectuala sunt atinse.

Schimbarile fizice pe care le parcurg copiii pe durata acestui ciclu de 3 ani sunt evidente, dar schimbarile mentale si emotionale sunt vizibile doar prin observarea atenta a copilului. Aceasta metamorfoza a copilului de 3 ani in copilul de 6 ani este atat de ampla ca poate fi comparata cu metamorfoza omizii in fluture.

Copilul de 2-3 ani este “exploratorul” care exploreaza mediul si cauta sa faca lucruri pentru el. Mediul pregatit dintr-o clasa Montessori devine mediul de explorat si prin aceasta explorare el isi rafineaza simturile, internalizeaza ordinea, invata sa sorteze si sa clasifice si practica concentrarea – abilitati care pun bazele pentru capacitatea de a gandi si a invata. Mediul pregatit din clasa Montessori incurajeaza nevoia copilului de 3 ani pentru independenta: el dezvolta abilitatile si isi procura uneltele necesare pentru a avea grija de el in acest mediu. Se misca liber pentru ca isi urmeaza interesele si se dezvolta in ritmul lui propriu. Invata sa-si asume responsabilitatea pentru el si pentru munca lui.

Copilul de 4 ani este “experimentatorul”. Dupa ce a explorat independent si si-a dezvoltat concentrarea, acum acest copil se orienteaza in afara lui, devenind interesat de colegii lui si de lumea sociala din comunitate. Este antrenat in practicarea interactiunilor sociale si in explorarea dinamicii grupului. El continua sa practice obiceiul de a lucra independent, insa se indreapta si catre activitatile de grup coordonate de educator si va incepe sa prefere sa lucreze in grupuri mici mai mult decat individual.

Copilul de 5 ani este “expertul”. Acest copil are cunostinte solide in toate ariile din clasa si are capacitatea de a lucra independent in intregime. Este pregatit sa devina lider si partener al educatorului, atat academic, cat si social. El continua sa-si rafineze rutina de lucru pentru ca isi asuma responsabilitatea propriului proces de invatare. Acest copil a dezvoltat increderea in sine, abilitatea de rezolvare creativa a problemelor si este echipat pentru a intra in scoala primara.

In acest fel, la finalul ciclului de 3 ani, copilul preia controlul si responsabilitatea dezvoltarii lui.

Cu totii stim ca acest copil va invata sa scrie si sa citeasca si va invata operatiile matematice si intradevar aceste achizitii sunt abilitati importante in viata lui. Insa noi credem ca acestea nu sunt cele mai importante achizitii ale copilului de 6 ani. Cea mai importanta abilitate pe care copilul de 6 ani a dezvoltat-o, prin practica si perfectionare in fiecare zi, este calitatea caracterului – increderea in sine, auto-motivarea si responsabilitatea.

Ca membri intr-o comunitate Montessori, ne intristeaza sa vedem cum copiii intre 5-6 ani pleaca din comunitate inainte de a fi finalizat ciclul de 3 ani. Copilul a pus fundatia pentru a construi o casa pe care nu a apucat sa o finalizeze.

Desi nu semnati un contract pe 3 ani, va rugam sa alegeti educatia Montessori pentru ca aveti incredere in principiile Montessori, intelegeti avantajele acestui ciclu de 3 ani si sunteti dispusi sa fiti partenerii nostri pentru a-i oferi copilului posibilitatea de a-si finaliza primul plan de dezvoltare (0-6 ani).